Магістри обирають спеціальність 122 – Комп’ютерні науки

27.06.2023 | 20:15

Магістри обирають спеціальність 122 – Комп’ютерні науки

 

Відомо, що галузь знань 12 – Ін­фор­ма­ційні тех­но­логії охоплює такі спе­ціальності:

  • 121 – Інженерія програмного забезпечення;
  • 122 – Комп’ютерні науки;
  • 123 – Комп’ютерна інженерія;
  • 124 – Системний аналіз;
  • 125 – Кібербезпека;
  • 126 – Інформаційні системи та технології.

На факультеті електроніки та комп’ютерних технологій Львівського національного універси­те­ту імені Івана Франка за підтримки багатьох ІТ-компаній і Львівського ІТ Кластера готують бакалаврів зі спеціальностей 121, 122 і 126, а також магістрів зі спеціальності 122. Для зручності вступників охарактеризуємо коротко кожну зі згаданих спеціальностей і визначимо місце серед них спеціальності 122 – Комп’ютерні науки.

 

Спеціальність 121 – Інженерія програмного забезпечення

Це спеціальність, за якою готують інженерів-розробників про­грамної продукції широкого профілю. На ній студенти опановують алгоритми, підходи, методи та інструменти програмування з точки зору його практичного застосування. Вони вивчають розробку про­грамного забезпечення як формальний процес з метою його вдо­ско­­налення. Це стосується процесів розробки програм, форму­ван­ня вимог до програмних продуктів, їхнього тестування, архі­тек­ту­ри програмного забезпечення, об’єктно-орієнтованого моде­лю­ва­ння і т. ін.

 

Спеціальність 122 – Комп’ютерні науки

Це базова спеціальність галузі знань 12, яку іноді ще нази­ва­ють «Інформатикою». Вона відіграє ту ж роль, яку відіграють фі­зика та математика для традиційних інженерних напрямів. Вона охоп­лює різні аспекти розробки та застосування комп’ютерів: про­гра­мування, методи комп’ютерного та математичного моделю­ва­н­ня, мови програмування, операційні системи, штучний інтелект, ар­хітектура обчислювальних систем та ін. Наповнення спеці­аль­ності широке: методології та технології програмування, цифрові­за­ція інформації, архівація даних, передавання даних каналами зв’яз­ку та шифрування, інформаційний пошук, зокрема математич­ні мо­делі пошуку документів, системи та підходи штучного ін­те­лек­ту, які тісно пов’язані з Інтернетом речей і робототехнікою тощо.

 

Спеціальність 123 – Комп’ютерна інженерія

Вона вивчає методи та технології про­грамування, а також управ­ління апаратними ресурсами персо­нальних комп’ю­те­рів і мік­ро­процесорних систем. Її основною спе­ци­фікою є увага до внут­ріш­ньої будови комп’ютера, схемотехніки, апа­ратної реалі­за­ції опра­цю­ван­ня інформації на процесорах і про­грамованих ло­гіч­них ін­тег­ральних схемах, а також методів про­гра­мування тех­ніч­них при­стро­їв і технологій побудови локальних і гло­бальних ком­п’ю­терних ме­реж. Практичними прикладами є про­ек­тування та діа­гностування ком­п’ютерних пристроїв, комплексів, сис­­­тем і ме­реж, встановлення правил експлуатації та оптимальних ре­жимів їх­ньої роботи і роз­роб­лення елементів системного про­грам­­ного за­без­печен­ня.

 

Спеціальність 124 – Системний аналіз

Ця молода спеціальність створена найперше для під­готовки сис­темних аналітиків. Кінцева її мета – це задоволення по­треб підприємств в автоматизованому управлінні складними тех­­­ноло­гіч­ними процесами та організаційному управлінні бізне­сом. Час­то це міжгалузеві проекти, зв’язок різних складових яких мож­ли­вий на базі математичного опису теорії систем і, зокрема, склад­них сис­тем, а також комп’ютерного моделювання. Зміст спе­ціаль­ності по­в’язаний із вивченням математичних методів, теорії управ­ління та теорії прийняття рішень, методів комп’ютерного мо­де­­лю­вання тех­нічних, економічних, соціальних, фінансових, еко­ло­гіч­них і по­лі­тичних процесів. Дана спеціальність за своїм на­пов­нен­ням чи не найтісніше пов’язана з математико-інженерними дис­цип­­лінами.

 

Спеціальність 125 – Кібербезпека

Фахівці за цією спеціальністю розробляють за­со­би без­печ­ної ро­боти інформаційного середовища, зокрема ко­лек­тивних та інди­ві­ду­альних користувацьких інформаційних ресур­сів, і проти­сто­яти за­грозам апаратного (підключення до мережі або ви­ко­рис­тання шкід­ливої апаратури) і програмного (віруси або не­санк­ціо­но­ваний програмний доступ до ресурсів) характеру. Відповідно, спеці­а­ль­ність по­єднує під­ходи комп’ютерної та програмної інже­не­рії, схемо­­тех­ні­ки та про­грамування. Через значні виклики без­пеки ін­фор­ма­цій­них ре­сур­сів останнім часом базові знання з цієї спе­ціа­ль­но­сті ви­кла­да­ють студентам чи не всіх комп’ютерних спе­ціаль­нос­тей.

 

Спеціальність 126 – Інформаційні системи та технології

Ця порівняно нова спеціальність готує фахівців з розроблення та супроводу інформаційних систем і технологій різного при­зна­че­н­ня. Вона була створена, зокрема, на основі спеціальності «Ін­фор­маційні технології проектування», за якою на факультеті елект­ро­ніки та комп’ютерних наук Львівського національного універси­те­ту імені Івана Франка свого часу готували студентів. Спеці­а­ль­ність охоплює розробку інформаційного та програмного забезпе­чен­ня для бізнес-про­цесів, методи проектування розподілених сис­тем, об’єднаних ком­п’ю­терними мережами, і спеціалізованих ком­п’ю­тер­них систем із використанням систем автоматизованого про­ек­ту­вання. На прак­тиці багато навчальних дисциплін за спеці­а­ль­ністю 126 є спіль­ни­ми з дисциплінами спеціальностей 121 і 122.

 

Отже, стисла характеристика основних відмінностей спеціаль­ностей у рамках галузі знань 12 така. Спеціальність 121 – Ін­жене­рія програмного забезпечення найперше пов’язана з розробкою про­грамного забезпечення. Спеціальність 122 – Комп’ютерні нау­ки по­єднує в собі фундаментальні основи інформатики з прак­тич­ни­ми методами створення програм і програмних систем. Спеціаль­ність 123 – Комп’ютерна інженерія значною мірою пов’я­за­на з апа­рат­ним забезпеченням і підтримкою працездатності ком­п’ю­тер­них сис­­тем і мереж. Питання безпеки комп’ютерних систем і ме­реж ви­вчають у рамках спеціальності 125 – Кібербезпека. Спе­ці­альність 124 – Системний аналіз забезпечує компетенції сис­­тем­но­го ана­лі­ти­ка. Нарешті, фахівці зі спеціальності 126 – Ін­фор­ма­ційні сис­теми та технології розробляють та екс­п­луа­тують різно­манітні інфор­ма­цій­ні системи, зокрема систе­ми авто­матич­ного проектува­н­ня та роз­поділені сис­те­ми і мережі.

 

Підсумуємо типові об’єкт вивчення, цілі навчання, предметну область, методи та технології, а також інструменти та обладнання в рамках спеціальності 122 – Комп’ютерні науки, які регла­мен­ту­ю­ть­ся державним стандартом освіти для магістрів.

Об’єктом вивчення та/або діяльності є процеси збору, пред­ставлення, обробки, зберігання, передачі та доступу до інфор­мації в комп’ютерних системах.

Цілями навчання є набуття здатності розв’язувати задачі до­слід­­­ницького та/або інноваційного характеру у сфері ком­п’ю­тер­них наук.

Теоретичний зміст предметної області передбачає сучасні мо­­делі, методи, алгоритми, технології, процеси та способи отри­мання, представлення, обробки, аналізу, пере­дачі, зберігання да­них в інформаційних та комп’ютерних системах.

Методи, методики, технології – це методи та алгоритми роз­в’я­зання теоретичних і прикладних задач ком­п’ю­терних наук; ма­те­матичне і комп’ютерне моделю­вання; сучасні тех­но­логії про­гра­мування; методи збору, аналізу та консолідації розподіленої інфор­мації; технології та методи проектування, розроблення та забез­пе­чення якості складових інформацій­них технологій, методи ком­п’ю­терної графіки та технології візуалізації даних; технології інже­нерії знань, CASE-тех­нології моделювання та проектування в ІТ-галузі.

Нарешті, інструменти та обладнання включають розпо­ділені обчислювальні системи, комп’ютерні мережі, мобільні та хмарні технології, системи управління базами даних, операційні системи, засоби розроблення інформацій­них сис­тем і технологій.