Магістри обирають спеціальність 122 – Комп’ютерні науки
Магістри обирають спеціальність 122 – Комп’ютерні науки
Відомо, що галузь знань 12 – Інформаційні технології охоплює такі спеціальності:
- 121 – Інженерія програмного забезпечення;
- 122 – Комп’ютерні науки;
- 123 – Комп’ютерна інженерія;
- 124 – Системний аналіз;
- 125 – Кібербезпека;
- 126 – Інформаційні системи та технології.
На факультеті електроніки та комп’ютерних технологій Львівського національного університету імені Івана Франка за підтримки багатьох ІТ-компаній і Львівського ІТ Кластера готують бакалаврів зі спеціальностей 121, 122 і 126, а також магістрів зі спеціальності 122. Для зручності вступників охарактеризуємо коротко кожну зі згаданих спеціальностей і визначимо місце серед них спеціальності 122 – Комп’ютерні науки.
Спеціальність 121 – Інженерія програмного забезпечення
Це спеціальність, за якою готують інженерів-розробників програмної продукції широкого профілю. На ній студенти опановують алгоритми, підходи, методи та інструменти програмування з точки зору його практичного застосування. Вони вивчають розробку програмного забезпечення як формальний процес з метою його вдосконалення. Це стосується процесів розробки програм, формування вимог до програмних продуктів, їхнього тестування, архітектури програмного забезпечення, об’єктно-орієнтованого моделювання і т. ін.
Спеціальність 122 – Комп’ютерні науки
Це базова спеціальність галузі знань 12, яку іноді ще називають «Інформатикою». Вона відіграє ту ж роль, яку відіграють фізика та математика для традиційних інженерних напрямів. Вона охоплює різні аспекти розробки та застосування комп’ютерів: програмування, методи комп’ютерного та математичного моделювання, мови програмування, операційні системи, штучний інтелект, архітектура обчислювальних систем та ін. Наповнення спеціальності широке: методології та технології програмування, цифровізація інформації, архівація даних, передавання даних каналами зв’язку та шифрування, інформаційний пошук, зокрема математичні моделі пошуку документів, системи та підходи штучного інтелекту, які тісно пов’язані з Інтернетом речей і робототехнікою тощо.
Спеціальність 123 – Комп’ютерна інженерія
Вона вивчає методи та технології програмування, а також управління апаратними ресурсами персональних комп’ютерів і мікропроцесорних систем. Її основною специфікою є увага до внутрішньої будови комп’ютера, схемотехніки, апаратної реалізації опрацювання інформації на процесорах і програмованих логічних інтегральних схемах, а також методів програмування технічних пристроїв і технологій побудови локальних і глобальних комп’ютерних мереж. Практичними прикладами є проектування та діагностування комп’ютерних пристроїв, комплексів, систем і мереж, встановлення правил експлуатації та оптимальних режимів їхньої роботи і розроблення елементів системного програмного забезпечення.
Спеціальність 124 – Системний аналіз
Ця молода спеціальність створена найперше для підготовки системних аналітиків. Кінцева її мета – це задоволення потреб підприємств в автоматизованому управлінні складними технологічними процесами та організаційному управлінні бізнесом. Часто це міжгалузеві проекти, зв’язок різних складових яких можливий на базі математичного опису теорії систем і, зокрема, складних систем, а також комп’ютерного моделювання. Зміст спеціальності пов’язаний із вивченням математичних методів, теорії управління та теорії прийняття рішень, методів комп’ютерного моделювання технічних, економічних, соціальних, фінансових, екологічних і політичних процесів. Дана спеціальність за своїм наповненням чи не найтісніше пов’язана з математико-інженерними дисциплінами.
Спеціальність 125 – Кібербезпека
Фахівці за цією спеціальністю розробляють засоби безпечної роботи інформаційного середовища, зокрема колективних та індивідуальних користувацьких інформаційних ресурсів, і протистояти загрозам апаратного (підключення до мережі або використання шкідливої апаратури) і програмного (віруси або несанкціонований програмний доступ до ресурсів) характеру. Відповідно, спеціальність поєднує підходи комп’ютерної та програмної інженерії, схемотехніки та програмування. Через значні виклики безпеки інформаційних ресурсів останнім часом базові знання з цієї спеціальності викладають студентам чи не всіх комп’ютерних спеціальностей.
Спеціальність 126 – Інформаційні системи та технології
Ця порівняно нова спеціальність готує фахівців з розроблення та супроводу інформаційних систем і технологій різного призначення. Вона була створена, зокрема, на основі спеціальності «Інформаційні технології проектування», за якою на факультеті електроніки та комп’ютерних наук Львівського національного університету імені Івана Франка свого часу готували студентів. Спеціальність охоплює розробку інформаційного та програмного забезпечення для бізнес-процесів, методи проектування розподілених систем, об’єднаних комп’ютерними мережами, і спеціалізованих комп’ютерних систем із використанням систем автоматизованого проектування. На практиці багато навчальних дисциплін за спеціальністю 126 є спільними з дисциплінами спеціальностей 121 і 122.
Отже, стисла характеристика основних відмінностей спеціальностей у рамках галузі знань 12 така. Спеціальність 121 – Інженерія програмного забезпечення найперше пов’язана з розробкою програмного забезпечення. Спеціальність 122 – Комп’ютерні науки поєднує в собі фундаментальні основи інформатики з практичними методами створення програм і програмних систем. Спеціальність 123 – Комп’ютерна інженерія значною мірою пов’язана з апаратним забезпеченням і підтримкою працездатності комп’ютерних систем і мереж. Питання безпеки комп’ютерних систем і мереж вивчають у рамках спеціальності 125 – Кібербезпека. Спеціальність 124 – Системний аналіз забезпечує компетенції системного аналітика. Нарешті, фахівці зі спеціальності 126 – Інформаційні системи та технології розробляють та експлуатують різноманітні інформаційні системи, зокрема системи автоматичного проектування та розподілені системи і мережі.
Підсумуємо типові об’єкт вивчення, цілі навчання, предметну область, методи та технології, а також інструменти та обладнання в рамках спеціальності 122 – Комп’ютерні науки, які регламентуються державним стандартом освіти для магістрів.
Об’єктом вивчення та/або діяльності є процеси збору, представлення, обробки, зберігання, передачі та доступу до інформації в комп’ютерних системах.
Цілями навчання є набуття здатності розв’язувати задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері комп’ютерних наук.
Теоретичний зміст предметної області передбачає сучасні моделі, методи, алгоритми, технології, процеси та способи отримання, представлення, обробки, аналізу, передачі, зберігання даних в інформаційних та комп’ютерних системах.
Методи, методики, технології – це методи та алгоритми розв’язання теоретичних і прикладних задач комп’ютерних наук; математичне і комп’ютерне моделювання; сучасні технології програмування; методи збору, аналізу та консолідації розподіленої інформації; технології та методи проектування, розроблення та забезпечення якості складових інформаційних технологій, методи комп’ютерної графіки та технології візуалізації даних; технології інженерії знань, CASE-технології моделювання та проектування в ІТ-галузі.
Нарешті, інструменти та обладнання включають розподілені обчислювальні системи, комп’ютерні мережі, мобільні та хмарні технології, системи управління базами даних, операційні системи, засоби розроблення інформаційних систем і технологій.