На факультеті електроніки та комп’ютерних технологій відсвяткували 60-річчя кафедри системного проектування
16 жовтня 2024 року на факультеті електроніки та комп’ютерних технологій Львівського національного університету імені Івана Франка відбулась панельна дискусія «Технології штучного інтелекту: нові тренди в освіті та ІТ-індустрії». Захід приурочили святкуванню 60-річчя кафедри системного проектування. Модерували дискусію доцент кафедри системного проектування Львівського університету Василь Ляшкевич і менеджерка з навчання та розвитку компанії Sigma Sofrware Мирослава Осередчук.
У панельній дискусії взяли участь проректор з науково-педагогічної роботи та інформатизації Львівського університету Віталій Кухарський, декан факультету електроніки та комп’ютерних технологій Юрій Фургала, заступниця директора департаменту економічного розвитку з питань цифрової трансформації Львівської міської ради Олена Гунько, завідувач кафедри системного проектування ЛНУ ім. Івана Франка Роман Шувар, молодший віцепрезидент з інжинірингу компанії GlobalLogic Ігор Костів, R&D директор у SoftServe Володимир Карпів, директор з інжинірингу Eleks Руслан Сердюк, професорка кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Львівського університету Ольга Осередчук, Lead Software Engineer в компанії EPAM Тарас Устиянович. Варто зазначити, що заходи, які об’єднують представників академічної сфери, бізнесу та влади, є доброю тенденцією на шляху інтеграції України у європейське середовище та вселяють оптимізм щодо напрацювання нових проєктів у цьому тристоронньому партнерстві.
Розпочинаючи захід, до присутніх звернувся проректор Віталій Кухарський. Насамперед він привітав з ювілеєм працівників кафедри системного проектування та побажав їм невпинного професійного розвитку і нових досягнень. «Мені приємно бачити на нашому заході представників різних факультетів, адже це означає, що тема дискусії є актуальною, цікавою та міждисциплінарною. Питання побудови стратегії розвитку штучного інтелекту, імплементації його можливостей у сферу індустрії та освіти сьогодні є нагальним. Львівський університет працює над ідеями, що стосуються цього напряму, і я закликаю усіх присутніх до активної і результативної взаємодії та подання пропозицій щодо програми розвитку штучного інтелекту. Безперечно, технології ШІ стрімко розвиваються, і саме зараз є вдала нагода випрацювати добрі проєкти й отримати цінні результати від нових стартапів та ініціатив», – підкреслив Віталій Кухарський.
Надалі розпочалась активна дискусія, під час якої учасники мали змогу поділитися своїми поглядами у різних питаннях, що стосуються розвитку інформаційних технологій. Зокрема, присутні обговорили досягнення та виклики, які створює штучний інтелекту в сфері освіти та в ІТ-індустрії, зазначивши те, які етичні проблеми постають під час використання технологій штучного інтелекту.
Важливим питанням в цьому контексті стало і дотримання принципів академічної доброчесності в час розвитку ШІ та використання нових можливостей студентами для підготовки своїх наукових матеріалів. Тут спікери з академічної сфери погодились, що сучасний викладач повинен вміти оптимізувати завдання для здобувачів освіти так, аби штучний інтелект допомагав у роботі, став добрим інструментом для пошуку даних, їхнього структурування, аналізу, але не виконував всю роботу замість студентів, залишивши основний простір для виявлення потенціалу майбутніх фахівців.
Представники ІТ-компаній також зауважили, що вміння працювати з перевагами штучного інтелекту вже є не просто новою можливістю, але й вимогою для працівників, втім запевнили, що ШІ навряд чи витіснить низку професій, як того остерігається суспільство. Присутні зійшлись на думці, що усім нам треба навчитися жити з розумінням того, що в сучасному світі існує та прогресує феномен штучного інтелекту і вже пізно пробувати обмежувати його застосування в професійному житті. Тож не варто боятися нових розумних технологій, а навпаки – шукати шляхи використання їхніх можливостей на свою користь.
Серед інших питань, які прозвучали на дискусії – синергія між освітою та ІТ, вплив засобів штучного інтелекту на бізнес та ІТ-індустрію, трансформації в освітньому процесі за умови сучасних можливостей ШІ. Учасники заходу також обговорили, як інтеграція штучного інтелекту в освіту та сферу інформаційних технологій може сприяти створенню нових можливостей для співпраці між університетами, бізнесом та владою на різних рівнях.
З іншого боку від учасників дискусії прозвучали думки про роль освіти у розвитку самої технологій ШІ та ІТ-галузі в цілому. В цьому контексті присутні говорили про те, де мережа бере інформацію, аби навчатися та наголосили, що ми самі як користувачі можливостей ШІ розширюємо його знання.
На завершення дискусії учасники ділились думками про те, як технології можуть вплинути на майбутнє ринку праці, як зміняться вимоги до фахівців в ІТ-індустрії, якими є сучасні перспективи для розвитку ІТ-освіти в регіоні тощо.
Активності дискусії додавало й те, що до розмови, окрім запрошених учасників, долучалися слухачі заходу – викладачі Львівського університету, студенти, представники ІТ-індустрії, які ділились власним досвідом роботи з ШІ, ідеями щодо покращення роботи з мережею та поглядами на розвиток розумних технологій.
Учасники дискусії розповідали і про проєкти у сфері штучного інтелекту, до реалізації яких вже причетні, будували плани щодо подальшої роботи, торкнулись аспекту використання штучного інтелекту у справі зміцнення обороноздатності.
Завершився захід нагородженням команди студентів, до яких увійшли Олена Міхайлова, Назарій Шундаревський, Євгеній Сотченко та Ілоно Адаобі, за перемогу у конкурсі студентських проєктів в рамках Artificial Intelligence Technology summer school 2024. Їхній проєкт присвячений використанню штучного інтелекту для оцінки вмінь гравців на Чемпіонаті Європи з футболу 2024 за різними критеріями з метою прогнозування перспективності членів футбольних команд. На думку студентів, такий стартап допоможе тренерам будувати якомога якіснішу стратегію участі команди в чемпіонатах і сприятиме перемозі.
Пресцентр
Світлини: Ярини Пришляк