Ihor Katernyak

Position: Associate Professor, Radiophysics and Computer Technologies Department

Scientific degree: Candidate of Physical and Mathematical Sciences

Phone (office): (032) 239-45-65

Email: ihor.katernyak@lnu.edu.ua

Google Scholar profile: scholar.google.com

ORCID profile: orcid.org

Scopus profile: www.scopus.com

Web of Science (Publons) profile: publons.com

Academia.edu profile: lnulviv.academia.edu

LinkedIn profile: www.linkedin.com

ResearchGate profile: www.researchgate.net

Research interests

Управління знаннями (електронне навчання та спільноти практик),
когнітивна присутність і ефекти поглинання в віртуальних навчальних
середовищах, креативне мислення та ціннісні інновації, підприємництво і тех стартапи.

Courses

Publications

  1. Katernyak I., Niema O. “Case study: eLearning in Community of Practice for Management by Project” в SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference; Vol 1, May 27th, 2022, pp.782-795, Rezekne, Latvia DOI: https://doi.org/10.17770/sie2022vol1.6879
  2. Dryzghalovych V., Katernyak I. Problems of modern business models in video games and their possible solutions. Ivan Franko National University in Lviv, «Electronics and Information Technologies». 2022. Issue 17, pp. 16–25 DOI: https://doi.org/10.30970/eli.17.2
  3. Катерняк І. Маматова Т. Лобода В. Кірєєва О. Проєктна мозаїка просторового розвитку територіальної громади: практика організації мережевого (P2P) навчання в спільноті практик. Збірник матеріалів науково-практичної конференції за міжнародною участю «Інноваційні інструменти забезпечення інвестиційного та інфраструктурного розвитку територій та громад», НТУ «Дніпровська політехніка», 2022, Дніпро, Україна ст. 25-29 DOI: https://doi.org/10.33287/3320221
  4. Entrepreneurship barometer and e-Learning in Tech Startups context. Electronics and information technologies. 2021, Issue 15. pp. 24–35
  5. Innovation Spring in Tech Startup: momentum to take off = “Інноваційна весна” в технологічних стартапах: моментум для злету. Підручник. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2021. – 172 с.
  6. Entrepreneurial Momentum for Sustainable Growth. Sustainable Organizations – Models, Applications, and New Perspectives, Jose C. Sánchez-García and Brizeida Hernández-Sánchez, IntechOpen, 2021, https://doi.org/10.5772/intechopen.95099https://www.intechopen.com/books/sustainable-organizations-models-applications-and-new-perspectives/entrepreneurial-momentum-for-sustainable-growth
  7. Developing Entrepreneurial Mindset in University Undergraduates. E-Methodology, 2019, 5(5), 114–131. https://doi.org/10.15503/emet.v5i5.525
  8. eLearning within the community of practice for sustainable development. Higher Education, Skills and Work-based Learning (Indexed in SCOPUS), Vol. 8 No. 3, 2018, 312-322. https://doi.org/10.1108/HESWBL-03-2018-0030
  9. Towards Creating Innovation Hub in IT- Strategy for Entrepreneurship Education at Ivan Franko National University of Lviv.- 10th International Conference “Electronic and IT”, In Proceeding of ELIT 2018, Lviv, Ukraine, pp.34-37-131. http://elct.lnu.edu.ua/elit_conf/pdf/10/10_A11.pdf
  10. Geomatics educational platform in science, technology, engineering and mathematics interdisciplinary.- 9th Ukrainian –Polish Conference “Electronic and IT”, In Proceeding of ELIT 2017, Lviv, Ukraine, pp.130-131.
  11. Cognitive presence and effect of immersion in virtual learning environment. – Universal Journal of Education Research : Horizon Research Publishing Corporation. – Vol. 4, No. 11. – 2016, pp. 2568 – 2573. https://www.hrpub.org/journals/article_info.php?aid=5254 DOI: 10.13189/ujer.2016.041109
  12. Knowledge management and the effect of immersion in virtual learning environments. In Proceedings of Global Learn, Apr 28, 2016 in Limerick, Ireland. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 234-239. https://www.learntechlib.org/p/172729/
  13. eLearning: from social presence to co-creation in virtual education community. – Interactive Technology and Smart Education, (Indexed in SCOPUS) Journal Volume 6 Issue 4, 2009, 215-222. https://doi.org/10.1108/17415650911009182
  14. eLearning in Restoring the Balance of Academic Knowledge and Life Competencies of the Individual) / Science and Education (indexed in Web of Science), № 7-8, 2005..  224 с.
  15. еLeaning and Value Innovations in Virtual Education Community // 11th International Conference on Humans and Computers HC 2008, Nagaoka University of Technology (NUT), Japan.
  16. Virtual Deaf Community College – a challenge to deafness and isolation // CADE/AMTEC International Conference 2007  “Connecting in the Global Village. – Session Presenters Bios and Abstracts. – Canada, Winnipeg, University of Alberta, May 13-16, 2007.

Biography

Katernyak Ihor Bohdanovych, Candidate of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor of the Department of Radiophysics and Computer Technologies, Lviv National University. Ivan Franko. Lecturer in the course “Entrepreneurship and Innovation in IT” for students of the Faculty of Electronics and Computer Technology and “Research and Innovation” for graduate students in the second year.

Initiator of the annual forum “Innovation Spring”, which takes place in Lviv in May and aims to encourage students and young researchers to test their ideas as innovations, launching those startups.

Katernyak IB is the Chairman of the Board of the NGO “Ukrainian Distance Learning System” www.udl.org.ua, which he founded in 2000 to promote e-learning and knowledge management in higher education and corporate training.

Katernyak IB – IT entrepreneur.

Since 1998 he has been a member of the European Group of the Global University System (GUS).

Projects

Експерт швейцарсько-українського проєкту DESPRO, адміністратор Спільноти практик – сталий розвиток (https://udl.despro.org.ua/)

Awards

Нагороджений грамотою від ректора Львівського національного університету ім. Ів. Франка за допомогу в створенні Лабораторії ідей і викладання курсу «Засоби креативу та інновації».

Фіналіст конкурсу на премію Львівським національним університетом імені Івана Франка “За інноваційне використання цифрових інструментів/ресурсів у навчальному процесі”, організованого в 2020 році за підтримки німецько-українського проєкту «Learnopolis».

Teaching materials

  1. Управління знаннями: електронне навчання управління проєктами в спільноті практик: сталий розвиток: практичний посібник/За заг. ред. І.Катерняка, Т.Маматової. – Київ: Швейцарсько-український проєкт «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO, 2021. – 193 с
  2. Innovation Spring in Tech Startup: momentum to take off = “Інноваційна весна” в технологічних стартапах: моментум для злету : підручник / Ігор Катерняк. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2021. – 172 с.
  3. Посібник з підготовки та організації електронного навчання: посібник/ Ігор Катерняк. – Київ. 2017.– 52 с.
  4. Спільнота практик: інновації в місцевому самоврядуванні (оснований на
    прикладі організації електронного навчання): посібник/ у співавторстві. -Київ, 2012, -160 с.
  5. Формування регіонально-інноваційної політики: навч.-метод. посіб І Катерняк, А Ліпенцев, Н Мазій – Львів, ЛРІДУ НАДУ, 2012
  6. Ситуаційний аналіз, чи анатомія кейс- методу: посібник/ у співавторстві.- Київ: Центр
    інновацій та розвитку, 2002.- 286 с.
  7. Інноваційна весна -2022

Introduction, Lecture 1 and Lecture 2. – 3/30/2022

Lecture 3. Lean Startup. Business model canvas – 4/6/2022

Schedule

Page with teachers schedule not found!